http://www.yekbux.com/includes/img/stat/?e=886263834
عاشقانه
«استیسی هاولی» یکی از مربیان آموزش شغلی معتقد است، «صحبت بیش از اندازه با مصاحبه کننده را میتوان یکی از نقاط ضعف مهم در خلال جلسات مصاحبهی شغلی دانست، که افراد از انجام آن آگاهی لازم را نداشته و ندارند. این مورد میتواند ناشی از عصبیت فرد باشد، اما در نتیجه فرد سرگرم صحبت بیش از اندازه میشود و وارد فاز شنیداری فعال نمیگردد».
«امیلی میشل» یکی از مدیران ارشد منابع انسانی در شرکتهای فناوری در شهر نیویورک است، وی معتقد است که، «ناتوانی در شنیدار مشکل بزرگی است. بدین ترتیب فردی که همیشه به دنبال ارائه بهترین پاسخهاست، نمیتواند بر صحبتهای خود کنترلی داشته باشد؛ و بدین ترتیب از نیل به موفقیت دور میشود.» در عوض باید بیشتر گوش کرده و پاسخهای کوتاه ارائه کند و به زبان بدنی مصاحبه کننده نیز توجه داشته باشد. برای نمونه اگر فرد در حال تمیز کردن گلوی خود است، وقت آن فرا رسیده که صحبت خود را پایان دهید و منتظر سوال بعدی شوید. . . .
شاید به نظر شما هم این کار اشتباهی باشد، اما بسیاری از افراد پیرامون شغل فعلی یا قبلی خود بدگویی میکنند و نقاط ضعف کارفرمای قبلی را متذکر میشوند. میشل معتقد است که این حرفها از آن جهت است که این احساس بد هنوز تازه است به همین روی است که مطرح میشود. بهتر است چنین اقدامی را سریعاً متوقف کنیم و از بدگویی به رؤسا و شرکتهای قبلی دست برداریم.
او در این رابطه میگوید، «زمانی که پیرامون ترک یک شغل سوال میشود، علاقهای به شنیدن بد و بیراه های شما پیرامون کارفرمای پیشنتان نداریم. بهتر است خلاقیت به خرج دهید و دلیل هوشمندانهتری برای این موضوع بیابید، در غیر این صورت به نظر کاندید مناسبی برای شغل جدید نخواهید بود. لازم به ذکر نیست که کارفرمای جدید ممکن است از نوع نگرش و روش شما بهراسد».
میشل همچنین میافزاید: «از دیگر قوانین مهم در مصاحبههای شغلی میتوان به «زیبایی ظاهری و وقتشناسی» اشاره نمود، «حتی اگر بنا به دلیلی نظیر ایراد فنی قطار یا تأخیر هواپیما، دیرتر به مصاحبهی کاری میرسید، بهتر است از طریق تلفن یا ارسال ایمیل موضوع را اطلاع دهید».
هاولی میگوید: «اشتباهات کوچک قابل چشم پوشی است، چرا که هیچ کس کامل نیست» با این وجود هر دوی این کارشناسان معتقدند «کسی که اشتباهات خود را نمیپذیرد فردی لایق نیست». و میشل میافزاید؛ «افرادی که نشان میدهند چنین مسائلی هرگز پیش نخواهد آمد سخت در اشتباهاند. بهتر است پس از انجام کاری اشتباه، مسئولیت آن را بپذیریم».
این کارشناسان معتقدند که ارائهی «نامهی معرفی» بسیار مهم است و آن را همیشه مد نظر خود قرار میدهند. هاولی میگوید: «نوشتن نامهی معرفی بسیار مهم است، و فرصتی برای درک بهتر رویهی شما در آینده است».
حتی در دنیای دیجیتالی، دیگر بهانهای برای نامههای پست الکترونیکی سرسری نیست. بهتر است زمان بگذارید و این متن را بنویسید. هالی میافزاید: «بهتر است با توجه به موضوع شرکت جدید و با استفاده از پتانسیل و تجربیات گذشته تواناییهای بالقوه و بالفعل خود را برای نیل به موفقیت را به درستی ترسیم نمایید.» همین عامل میتواند کاندیدای برتر را تمیز دهد.
در حالی که داشتن اعتماد به نفس یک «باید» است، باید بتوانید شخصیت خود را نیز کنترل نمایید. میشل میگوید، «من راداری قوی دارم و میتوانم به خوبی شخصیت افراد را تشخیص دهم. برای اینکه افرادی با شخصیت بد میتوانند برای سازمان مضر باشند.» آنچه که مدیران منابع انسانی خوب میتوانند تشخیص دهند و در اغلب افراد وجود دارد، همانا هوش هیجانی است. آنها با استفاده از زبان بدن قادرند شخصیت افراد را به خوبی تحلیل کنند.
توصیهی میشل آن است که در چنین جلساتی آرامش خود را حفظ نمایید و خودتان باشید. وی میگوید، «از افرادی که خودشان هستند خوشم میآید، چرا که میدانید با چه کسی طرف هستید. این افراد مرا به خود جلب میکنند». البته، مدیران منابع انسانی میتوانند از رفتار شما نوع شخصیتتان را درک کنند؛ از سوی دیگر وقتی پیرامون موضوعاتی که از آن اطلاع درستی ندارید اظهار نظر میکنید، کارشناسان سریعاً از آن اطلاع حاصل میکنند.
تنها نباید به تهیهی رزومهی کاری مناسب، پوشیدن لباسهای تر و تمیز و خوشتیپ کردن بسنده نمایید؛ بلکه باید شور و اشتیاق خود را نیز به کار جدید نشان دهید. در حقیقت مصاحبهی شغلی را میتوان فرصتی مغتنم دانست که دو طرف میتوانند به درک درستی از یکدیگر نائل آیند. از سوی دیگر باید وظایف خود را به خوبی انجام دهید.
هاولی همچنین میافزاید؛ «به شخصه افرادی که با ساز و کارهای تحقیق آشنایی و علاقهای ندارند را انتخاب نخواهم کرد». و زمانی که وقت انتخاب بین دو نفر فرا میرسد، «و تمامی دیگر موارد دارای سطح یکسانی هستند، فردی که شور و شوق بیشتری نشان داده را به کار خواهم گرفت».
زمانی که وقت مصاحبهی شغلی فرا میرسد، مایلید بر نقاط قوت خود تاکید کنید و از نقاط ضعف دوری جویید و از همه مهمتر رزومهی کامل و خوبی را از خود ارائه کنید؛ اینجاست که سیاستهای قدیمی میتواند راهگشا باشد.
میشل میگوید؛ «دست دادن یکی از نکات ریزه کاری مهم برای شخص من است. گرچه شاید احمقانه به نظر برسد، اما من به آن اهمیت میدهم». همین رفتارهای ریز به خوبی نشان میدهد شخصیت فرد چگونه است، یک درونگرا یا برونگرا. و اگر پست شما برای یک فروشنده است، بهتر است با فردی سر و کار داشته باشید که از دست دادن ابایی نداشته باشد»!
هارلی نیز به دنبال فردی پیگیر است. پس بهتر است پس از دریافت ایمیل دعوت به مصاحبه، یک پاسخ مبتنی بر تشکر نیز ارسال کنید. توصیه میشود از ارسال نامههای فرمالیته نیز بپرهیزید و برای هر کس نامهای مجزا بنویسید.
نوشتن دیدگاه